Charlotte fikk virkelig smaken på sommerjobb hos Peab det første året. Ja, såpass godt at hun ville bruke alle de tre somrene i løpet av bachelorgraden på det.
Tekst: Anne Lene Blystad
Foto: Mats Bakken
– Det har vært helt supert å tilbringe de siste tre somrene hos Peab. Det har vært både trygt og utfordrende samtidig. Jeg har lært så utrolig mye, sier Charlotte Furuly Guldbrandsen.
Bygge bro fra teori til praksis
De to første årene var Charlotte formannsassistent på et boligprosjekt på Carl Berner i Oslo. I 2019 var prosjektet i råbygg-fasen, og de store arbeidene var montering av betong- og ytterveggselementer. I 2020 skulle bygget ferdigstilles. Begge årene hadde Charlotte ansvar for å følge opp underentreprenører. I 2020 hadde hun også ansvar for ferdigbefaringer og sluttkontroller av leiligheter. Det å være på samme prosjekt over tid var spesielt verdifullt for Charlotte.
– Det å få oppleve et byggeprosjekt gjennom flere faser har vært veldig spennende. Det har gjort at jeg virkelig har fått knytte kunnskapen fra skolebenken til fysiske arbeider, forteller Charlotte.
Charlotte ville egentlig bli arkitekt, men etter tips fra foreldrene om at byggenæringen var en mye tryggere bransje, søkte hun byggingeniør på NTNU i Trondheim. Hun har ikke angret et sekund på valget. Heller tvert i mot.
– Jeg elsker at jeg kan være aktiv på jobb i denne bransjen, og løpe rundt fra det ene til det andre, fremfor å sitte i ro på et kontor. Og så liker jeg at jeg får byttet arbeidssted omkring hvert tredje år når jeg jobber på byggeplass.
Gradvis mer ansvar
Den tredje sommeren var Charlotte med på Peabs byggeprosjekt «Bo på Billingstad». Der bygges det leiligheter på oppdrag fra AF Eiendom. Denne gangen ble hun formann, også kalt arbeidsleder, og fikk hovedansvar for egenbefaringer og for at mangler ble rettet opp. Det å jobbe med de samme oppgavene og menneskene var en stor fordel.
– Det at de kjente meg og jeg kjente dem, og at de visste hva jeg kunne, gjorde at jeg kunne fortsette der jeg slapp året før, hvert år, sier hun.
For den lærevillige ingeniøren har det hele veien vært viktig å forsøke å få et overblikk over hvordan alt henger sammen på en byggeplass.
– Jeg har forsøkt å se helheten. Dette betyr for meg å prøve og forstå alt fra hva de forskjellige personene gjør, og dynamikken mellom dem og arbeidsoppgavene, til hva slags møter som må til for å bli ferdig med et prosjekt. Det er så utrolig mange på en byggeplass, men alle gjør jo en viktig jobb.
Charlotte har stilt spørsmål om alt mulig, for å nettopp lære så mye som mulig. Det har blitt godt mottatt.
– Alle ville virkelig ha spørsmål, og de tok det jeg lurte på, virkelig på alvor også. Ofte satte de opp egne møter for å svare, og der var de skikkelig godt forberedt. De hadde til og med tegnet opp egne skisser for å svare på spørsmålene mine.
Lovende fremtid
Om et års tid er Charlotte ferdig med masteren innen bygg og miljøteknikk, med hovedretning prosjektledelse. Hun har ikke bestemt seg for hva hun vil gjøre etter det, men mulighetene er mange.
– Siden jeg startet på studiene rett etter videregående, så er jeg 23, og så ung som jeg kan være etter en master når jeg er ferdig. Jeg føler derfor at jeg har god tid og vurderer å ta et friår for å reise. Men jeg kan også tenke meg å ta et årsstudium i økonomi og ledelse, fordi jeg mener at det kan øke forståelsen min og videre gjøre meg til en bedre prosjektleder.