Brubytte over Semselva

Peab Anlegg har på oppdrag fra Jernbaneverket skiftet ut den gamle stålbjelkebrua over Semselva for Spikkestadbanen ved Asker stasjon.

Den eksisterende jernbanebrua over Semselva var en gammel stålbjelkebru. Jernbanebrua var prosjektert av Norges Statsbaner Brukontor, Kristiania – No 238 signert H. Engelsrud i 1915. Vekt på brua var på ca. 54,5 tonn.

Hovedmengder

  • Graving: ca. 50 m3
  • Tilbakefylte masser: ca. 40 m3
  • Stålkjernepeler: 4 stk. med total lengde 76 m.
  • Forskaling: ca. 84 m2.
  • Armering: ca. 1,3 tonn.
  • Betong: ca. 40 m3
  • Fundamentering for 500 tonns mobilkran.
  • Stålbru: 53 tonn.
  • Gangbaner i stål: 7 tonn.
  • Jernbanetekniske fag, overbygning,
  • Spor, KL og signal utført av NRC Rail AS.
Beskrivelse
Ny jernbanebru over Semselva
Byggetid
2016
Kontraktssum
8,5 MNOK
Kunde
Jernbaneverket Oslokorridoren II

Cookies

Nettsiden vår bruker cookies (informasjonskapsler). En cookies er et lite stykke data (tekstfil) som en nettside – når det besøkes av en bruker – ber nettleseren din lagre på enheten din for å huske informasjon om deg, for eksempel språkinnstilling eller påloggingsinformasjon.

Disse cookies er satt av oss og kalles førsteparts cookies. Vi bruker også tredjeparts cookies – som er cookies fra et annet domene enn domenet til nettsiden du besøker – for vår annonsering og markedsføring. Mer spesifikt bruker vi cookies og andre sporingsteknikker for følgende formål:

  • Nødvendige cookies
  • Ytelsesbaserte cookies
  • Funksjonsbaserte cookies

I følge ekomloven skal alle som besøker en nettside med cookies informeres om at nettsiden inneholder cookies, og hva cookies brukes til.

Den besøkende må også samtykke til bruk av cookies.

Les mer om hvordan vi bruker cookies og hvordan du kan unngå at cookies plasseres.

Les mer om informasjonskapsler på Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM).