Peab Anlegg skal oppgradere Reinsvoll stasjon med på Gjøvikbanen. Byggherre er Bane NOR og kontrakten har en verdi på 97 millioner kroner eks. mva.
Reinsvoll stasjon får universell utforming og arbeidet er viktig for at det i fremtiden skal kunne gå ett tog i timen på Gjøvikbanen.
Jernbaneprosjekter er et satsingsområde i Peab Anlegg. En stor del av jobben skal utføres med jernbanespor i drift, og det medfører ekstra ressurser tidlig og detaljert planlegging med tanke på arbeidsoperasjoner og HMS.
Hard konkurranse
Arbeidet som skal gjøres på og rundt Reinsvoll stasjon det neste halvannet året, er en del av en større satsing på Gjøvikbanen. Oppgraderinger langs hele banestrekningen gjør at det fra høsten 2022 blant annet blir mulig å kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik.
Bane NOR sin prosjektleder på Reinsvoll stasjon, Hilde Gjellum, forteller at det var mange tilbydere og hard konkurranse om kontrakten.
Peab Anlegg skåret solid på alle kriterier, som blant annet bemanning, prosjektledelse og selvsagt kostnad.
Kryssingsspor, plattform og ny gangbro
Reinsvoll stasjon blir en ny og moderne stasjon for framtiden. Peabs oppdrag omfatter å bygge et nesten 600 meter langt kryssingsspor, som gjør det mulig for to tog med doble togsett å passere hverandre på stasjonen.
Den eksisterende plattformen skal oppgraderes, og det bygges en ny plattform på vestsiden av eksisterende spor. For å kunne bevege seg trygt mellom plattformene blir det bygget en helt ny gangbru over sporet, med trapper og heis. Gangbrua skal bygges i limtre, stål og glass. Hele stasjonen blir universelt utformet og lett fremkommelig både for de som sitter i rullestol, har med seg vogn eller er blinde.
Hele prosjektet skal være ferdig i løpet av mars 2022.
Fakta oppgradering Reinsvoll stasjon
- Byggherre: Bane NOR
- Utførelsesentreprenør: Peab Anlegg
- Kontraktssum: 97 MNOK eks. mva.
- Oppstart: Mars 2021
- Ferdigstillelse: Mars 2022
Peabs oppdrag
- Bygge kryssingsspor for 220 meter lange tog (doble togsett)
- Oppgradere eksisterende plattform
- Bygge ny plattform på vestsiden av eksisterende spor
- Bygge gangbru over sporet med universell utforming, trapper og heis
- Bygge nytt teknisk hus
- Gjøre stasjonen klar for innføring av det digitale signalsystemet ERTMS
- Oppgradere kontaktledningsanlegget
- Teleinstallasjoner ved stasjonsbygning kobles til det nye tekniske huset