Bli kjent med Peabs småhusteam

Peabs småhusteam består av arbeidsledere Kenneth Johnsen, Huy Minh Thach og lærling Jørgen Pettersen.

Peab arbeidsleder Kenneth Johnsen
Kenneth Johnsen, arbeidsleder

− Veldig givende.

Hva/hvem påvirket deg til å velge yrkesfag?
− Jeg kommer fra en familie som alltid har gjort alt selv, fra bilreparasjoner til husbygging. Det var et naturlig valg. Jeg husker bestefaren min kom ens ærend med buss fra Hurum til Oslo når han fikk vite at jeg skulle begynne i læra som tømrer. Han kom for å kjøpe verktøy hos Coward og Thomsen i Kirkegata, og var kjempestolt.

Når og hvor tok du yrkesutdanning?
− Jeg tok svennebrev i 1978 etter 1 år på vekstedskole på Sogn yrkesskole og 2 år i lære. Mesterbrev tok jeg i 1984 på Sofienberg tekniske fagskole.

Hva er det beste med å være fagarbeider?
− Det er utfordrende og varierende, og du får være ute i friluft å få skape noe som står igjen der. Har alltid syntes det er verre å jobbe inne om sommeren enn ute om vinteren.  Det beste må være å slippe å sitte på kontor.

Peab lærling Jørgen Pettersen
Jørgen Pettersen, lærling

Hvordan føles det å være med på dette prosjektet?
− For meg så føles det veldig bra. Jeg gleder meg til å få muligheten til å forme unge sinn.

Hva/hvem påvirket deg til å velge yrkesfag?
Bestefar har drevet eget firma i alle år, så han er vel hovedgrunnen.

Når og hvor tok du yrkesutdanning?
− Jeg tok utdanningen min hos Veidekkes «Skole på byggeplass»

Hva er det beste med å være lærling/fagarbeider?
− Det beste med å være lærling/fagarbeider er å få lov til å forme infrastrukturen vi trenger for fremtiden.

Peab arbeidsleder Huy M Thach
Huy Minh Thach, arbeidsleder

Hvordan føles det å være med på dette prosjektet?
− Det er inspirerende og berikende å bli utvalgt for å være med i dette prosjektet, som viser dagens ungdom den bransjen vi driver i, samt eventuelt motiverer dem til å velge yrkesfag.

Hva/hvem påvirket deg til å velge yrkesfag?
− Det er generelt ingen i familien eller bekjente som påvirket meg den tiden jeg skulle velge utdanning. Det er mer fordi jeg likte mer praksis enn teori på skolen, og så ville jeg ikke ta idrett som alle andre. Familien var veldig overrasket og skeptiske da jeg valgte et så tungt og tøft yrke, men de støttet valget mitt.

Når og hvor tok du yrkesutdanning?
− Jeg tok bygg- og anleggsteknikk på Stovner videregående skole, deretter to års læretid i Peab før jeg fikk fagbrev i 2013. Etter det videreutdannet jeg meg til ingeniør på fagskolen Oslo Akershus i 2017, etter fire års studier på kveldstid.

Hva er det beste med å være fagarbeider?
− Yrkesstolthet! Å få være med å bygge noe fra bunnen av, bygg og veier som du vet holder i flere generasjoner. Det kan du være stolt av og vise din familie og bekjente at du har vært med på å skape. Jeg liker også at vi jobber på ulike steder, og at vi jobber ute hele sommeren.

Peabs team besøker skolene

Kenneth Johnsen, Huy Huy Minh Thach og Jørgen Pettersen skal være instruktører på disse skolene:

• 23.-24. april: Høyenhall
  • 31.-31. mai: Oppsal