Alta omsorgssenter overlevert

Etter to år og åtte måneder har vi har vi nå overlevert et av de største prosjektene vi noensinne har hatt. På det meste var over 200 arbeidere inne på området samtidig. Samlet areal er 25 000 kvadratmeter, noe som gjør Alta omsorgssenter til det største massivtreprosjektet i Nord-Norge.

Nå står praktbygget ferdig, og er overlevert til byggherre Alta kommune.

Her er det 60 omsorgsboliger og 108 sykehjemsplasser fordelt på totalt fem bygg. I tillegg er det kontorlokaler, resepsjon, kafé/kantine, storkjøkken, helsestasjon og legekontor samt parkeringskjeller og tekniske arealer. Bygget inneholder også en velværeavdeling med frisør, tannpleier, fotterapeut og aromaterapi.

Massivtre

Hele prosjektet er bygget i massivtre, som er krysslaminert limtre, innsatt med en flammehemmende lakk. Materialet går igjen i alle deler av omsorgssenteret.

– I Peab hadde vi lite kjennskap til dette materialet, men samtidig med Alta omsorgssenter startet vi på et annet massivtreprosjekt på Stokmarknes. Der bygde vi Hadsel videregående skole. Vi som jobbet i de to prosjektene utvekslet erfaringer med hverandre underveis, og det har vært veldig nyttig, forteller Peabs prosjektleder Roy Gunnar Berg.

BIM og high tech tømring

Prosjektet har bidratt til at Peab som selskap har tatt ytterligere steg inn i den teknologiske verden.

To av byggene på omsorgssenteret har buede yttervegger, og Peab fikk prefabrikkert bunn- og toppsvillen til disse. Leverandøren av massivtre i Riga skar ut bunn- og toppsvillen med en CNC-maskin, forteller assisterende anleggsleder Sondre Romsdal.

I prosjektet har Peab hatt daglige gjennomganger av 3D-modeller og bruk av nettbrett i produksjonen. Programmet Rigelmap er tatt i bruk. Rigelmap kobler sammen dronefotograferte ortofoto sammen med tegninger og innmålte data. I Rigelmap kan du zoome deg helt inn i tegningen og samtidig navigere rundt i byggegropen med samme nøyaktighet som nettbrettet har.

– Den digitale verden med modellering har hatt en utrolig utvikling de senere år, og vi definerer utførelsen vår på Alta omsorgssenter som high tech tømring, sier Romsdal.

Planlegging og logistikk

Sammen med MH2 i Tromsø er Alta omsorgssenter det største prosjektet Peab har hatt i Nord-Norge. Planlegging og logistikk har vært nøkkelelementene for å lykkes.

– Vi har benyttet taktplaner og laget ukeplaner, med hvilke bemanninger og fag som skulle være på de forskjellige stedene, og når materialer og utstyr var forventet levert, forteller anleggsleder Roy Hermann Heggelund.

Han synes Alta omsorgssenter som prosjekt har vært både spennende og utfordrende.

– Teamet som har jobbet her har stått på hele veien og vi har dratt lasset sammen. Vi er svært fornøyd med våre egne håndverkere, som har gjort en formidabel jobb. Vi er veldig stolte over resultatet, sier Heggelund.

Offisiell åpning februar 2021

Alta omsorgssenter er nå i prøvedrift, og det vil være gradvis innflytting i løpet av høsten. Beboerne flytter inn etter nyttår, og offisiell åpning er planlagt i februar 2021.

Arkitekt i prosjektet er Stein Halvorsen Arkitekter.

Alta omsorgssenter ferdigstilt (foto Ørjan Bertelsen)

Alta omsorgssenter under bygging (foto: Ørjan Bertelsen)