Byggefasen i gang for en av landets største pakketerminaler

Peab bygger en av Norges største pakketerminaler for Posten Bring i Moss.

- Vi opplever en økning i netthandel og bare i fjor håndterte Posten Bring over 100 millioner pakker i Norden. En stor del av disse blir distribuert på Østlandet og logistikkmessig er Moss midt i indrefileten. Den nye terminalen vil bidra til en betydelig økning av produksjonskapasiteten vår, sier Hans-Øyvind Ryen, konserndirektør i Posten Bring.

I midten av desember 2023 signerte Posten Bring og Peab kontrakt for bygging av den nye logistikkterminalen som skal ligge i Moss Næringspark. Etter grunnarbeider gikk prosjektet i mars 2024 over i byggefasen - noe som ble markert med avfyring av en salve bestående av flere tonn sprengstoff på tomta.

- Det er svært gledelig å være med på markeringen av et viktig oppdrag for Peab. Næringsbygg er et satsingsområde hvor vi besitter verdifull kompetanse og erfaring fra tidligere prosjekter, sier Trond Bergsland, distriktssjef for Peab Bygg i Østfold.

Prosjektet i Moss blir gjennomført som en totalentreprise, med planlagt overlevering fra Peab i september 2025. Det nye terminalbygget vil ha en grunnflate på 20 000 kvadratmeter og skal blant annet huse en moderne pakkesorteringsmaskin som ved oppstart vil kunne håndtere rundt 20 000 pakker i timen.

Bygget skal også BREEAM-sertifiseres i henhold til strenge miljøkrav. På taket vil det bli installert et stort solcelleanlegg som vil produsere fornybar energi, og en rekke ladepunkter vil sikre strømforsyning til elektriske kjøretøy.

- Posten Bring har Norges største elbilpark og vi vil fortsette å være en pådriver for det grønne skiftet. I den forbindelse spiller også byggene våre en viktig rolle. Vi vet at Peab leverer med høy kvalitet hvor også miljøaspektet blir godt ivaretatt. Vi har gode erfaringer med Peab fra tidligere og jeg ser frem til et videre godt samarbeid, avslutter konserndirektør Ryen.

Nytt logistikksenter Posten Bring i Moss

Omfang:
 Nytt logistikkbygg for Posten Bring på totalt 20 000 kvm.
Byggherre: Posten Eiendom
Entrepriseform: Totalentreprise