Et områdeløft for Carl Berner

Vårt moderne bolig- og næringsprosjekt Carl Berner Torg i Oslo er nå ferdigstilt, og de fleste boligkjøperne har flyttet inn i sine nye, flotte leiligheter. Nå gjenstår innredningsarbeider i næringsdelen og utvikling av den vernede verkstedhallen på tomta.

Fire år etter at Peab Eiendomsutvikling kjøpte tomten Trondheimsveien 113 midt på Carl Berner, står 18 800 kvadratmeter nye leiligheter og næringslokaler klare til bruk.

− Vi kjøpte tomten i juli i 2016. Da stod det noen utslitte bygg med diverse butikker her, og en støvete og bortgjemt, men likevel fin og ærverdig vernet verkstedhall. Vi bestemte oss for å bidra til å etablere et nytt, moderne og levende sentrum på Carl Berner, sier Henning Wettre Hanevold, administrerende direktør i Peab Eiendomsutvikling.

Lokal samfunnsbygger

Samtlige Peab-selskaper har vært involvert i prosjektet. Utvikler og byggherre er Peab Eiendomsutvikling. Peab Bygg er totalentreprenør. Peab Anlegg har hatt gravearbeider, spunt og støpearbeider opp til bakkenivå. Peab Asfalt har hatt asfaltering, og byggekranene er levert av Peabs datterselskap Kranor.

– I dag, knappe to år etter byggestart, står et nytt kvartal med totalt 111 leiligheter, og 3800 kvadratmeter næringslokaler klart. Vi er stolte over at Peab har bidratt til å løfte hele Carl Berner som nærområde, sier prosjektsjef Terje Hjelset i Peab Eiendomsutvikling.

Heldigital byggeplass

Byggeprosjektet er gjennomført med bruk av fullskala BIM. Samtlige aktører på byggeplassen har brukt digitale plattformer for å kommunisere og dokumentere. Alle tegninger er blitt oppdatert hver uke, og det er gjennomført krasjtester for å eliminere feil i byggingen.

– Heldigital byggeplass gjør at vi slipper tegningsarkiv, og gir oss bedre håndtering av avvik både i prosjektering og utførelse. Det sikrer både fremdrift og kvalitet. Fordelene er enormt mange, sier prosjektleder Anton Salvesen i Peab Bygg.

Nytt nærhandelsområde

I løpet av første kvartal 2021 åpner flere nye butikker og serveringssteder dørene i det nye kvartalet. Da kan beboerne i de 111 leilighetene ta heisen ned og handle i et bredt utvalg av varer i et Coop Mega supermarked som tilbyr dagligvarer og eget ferskvareutsalg med bakervarer, sjømat og kjøtt. I tillegg kommer en blomsterbutikk, et apotek og flere spennende serveringssteder.

− Å få gjennomført denne områdeutviklingen på fire år har vært krevende, men vi er veldig stolte over at vi har startet opp transformasjonen av Carl Berners plass. Tidligere har Carl Berner kanskje vært mest kjent for den firkantede rundkjøringen. Nå blir det et nytt og moderne nærhandelsområde og supersentrale leiligheter med kort vei til absolutt alt, sier Hanevold.

18 800 BREEAM-kvadratmeter

Peab jobber med å miljøsertifisere både boligene og forretningskvartalet Carl Berner Torg etter standarden BREEAM Very Good. BREEAM er en av verdens ledende sertifiseringsordninger for bærekraftsvurdering av bygninger.

− Vår ambisjon er å miljøsertifisere alle prosjektene våre. Både fordi det betyr noe for naturen og miljøet, men også fordi det gir en bedre arbeidsplass for dem som bygger, og sunnere bygg for de menneskene som skal bo og jobbe der. Samtidig gir det en merverdi for de som investerer i eiendommene, sier Hanevold.

Nå skal verkstedhallen rehabiliteres

Opprinnelig bestod kvartalet av over 100 år gammel industri. Pengeskap og verktøy ble skapt her. Det var produksjon i verkstedhallen helt frem til 1990-tallet. Bygningen er vernet, og skal nå rehabiliteres.

− Vi har mange spennende idéer for verkstedhallen, men har ikke landet på noe konkret ennå. Vårt mål er å skape et bygg som blir et levende og verdifullt tilskudd til lokalområdet Carl Berner, og som bidrar til å løfte området ytterligere, avslutter Hanevold.

Fakta Carl Berner Torg

• Nytt kvartal sentralt på Carl Berner i Oslo
  • 111 leiligheter og næringslokaler
  • Totalt areal: 18 800 kvm
  • Næringslokaler: 3800 kvm
  • Utvikler og byggherre: Peab Eiendomsutvikling
  • Totalentreprenør: Peab
  • Anleggsentreprenør: Peab Anlegg
  • Asfaltarbeider: Peab Asfalt
  • Byggekraner: Kranor
  • Arkitekt: LINK Arkitektur (forprosjekt), Arkitekt Gunnar Kind (detaljprosjekt)
  • Miljøsertifiseres etter standarden BREEAM-NOR Very Good
  • Miljøtiltak: Fjernvarme, Vannbåren gulvvarme, led-belysning, grønne tak, regnbed, klimavegger
  • Byggene ruver inntil åtte etasjer over bakken
  • Fra takterrassene på til sammen 600 kvadratmeter er det panoramautsikt over byen
  • På takterrassene står små plantekasser, hvor beboerne kan dyrke planter og urter

Kun 1 leilighet igjen!

Kjøp den siste ledige leiligheten på Carl Berner Torg!

Prosjektside på peab.no

Informasjon om byggeprosjektet.