Elevbesøk på Yesheim

Peabs boligprosjekt Yesheim på Jessheim fikk i forrige uke besøk av elevene fra Skole på byggeplass.

Veidekke har i mange år kjørt prosjektet Skole på byggeplass, et tilbud om utdanning innen bygg- og anleggsteknikk til elever som ikke har fullført videregående opplæring. Peab er en av flere bedrifter som Veidekke samarbeider med om utplasseringen av elevene underveis i opplæringen.

− For Peab er det viktig å ha et samarbeid med Skole på byggeplass. Dette gjelder spesielt betongfaget siden for få velger betongfag som fordypning i Bygg og anleggsteknikk på videregående skole. Skole på byggeplass er derfor et bra supplement til det samarbeidet vi har med de ordinære skolene, sier konserntillitsvalgt Harald Braathen i Peab.

Skal ha praksisperiode på Yesheim
Under besøket på Yesheim forklarte arbeidsleder Daniel Hermansson hvordan boligblokkene skal bygges, og ledet etterpå omvisningen på byggeplassen. Det er allerede avtalt at noen av elevene skal utplasseres i praksis på dette prosjektet. Distriktssjef Trond Dahl i Peab ser frem til å få elevene på plass, og håper det resulterer i lærlingplass for flere.

− Jeg ble glad for å høre at flere av elvene planla å gå videre i betongfaget, enten som forskalingssnekkere eller jernbindere. Dette er en faggruppe vi i entreprenørbransjen er helt avhengig av i fremtiden, sier distriktssjef Trond Dahl i Peab Bygg på Romerike.

Om Skole på byggeplass
Veidekke samarbeider i dag med Akershus fylkeskommune og Jessheim videregående skole om Skole på byggeplass. Prosjektet er lokalisert i egne lokaler på Jessheim. Klassen har 15 elever, og deler seg ved fordypning i enten tømrer- eller betongfag. Opplæringen er basert på en god del praksis på byggeprosjekt.

Om Yesheim
Boligprosjektet Yesheim er utviklet av Peab Eiendomsutvikling og bygges av Peab. Prosjektet har pågått siden 2014 og når tredje og siste byggetrinn overleveres i 2019 har Peab utviklet og bygget totalt 220 boliger i den nye bydelen Gystadmyra på Jessheim.