Johan Hansson (46) tar over sjefsstolen i Peab Anlegg

Ivar Rolands arvtaker kommer fra egne rekker. Hansson har 20 års fartstid i Peab, de siste sju årene som avdelingssjef i Peab Anlegg.

Det planlagte lederskiftet skjer 1. juni. Ivar Roland fortsetter i ny rolle i Peab Anlegg, blant annet som en viktig ressursperson i staben til den nye direktøren.

– Lederskiftet er en naturlig del av vår videre utvikling av virksomheten i Norge. For Peab Anlegg er det en stor styrke at vi får beholde Ivar, samtidig som vi får på plass en ny, kompetent toppleder for selskapet, sier styreleder Karl-Gunnar Karlsson.

Satser på videre vekst

Johan Hansson er i dag sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Midt- og Nord-Norge. Han har vært særlig engasjert i store infrastrukturprosjekter som Narvik havn, Rombak stasjon på Ofotbanen og den pågående utbyggingen av E6 Trondheim-Melhus.

– Jeg er svært motivert for å påta meg denne utfordringen. For meg er det en fantastisk mulighet til å fortsette arbeidet med Peabs positive utvikling i Norge. Det er en stor fordel at Ivar blir i selskapet, og jeg har sterk tro på at vi vil fortsette vår vekst og levere gode resultater i årene som kommer, sier Johan Hansson.

Et naturlig lederskifte

Ivar Roland mener det nå var naturlig for ham å tre til side og slippe til yngre krefter i toppledelsen. Han sier lederskiftet er et resultat av Peabs strukturerte satsing på intern karriereutvikling.

− Et av områdene vi jobber mye med i Peab er medarbeiderutvikling. Johan har levert solide resultater som avdelingssjef og er klar for nye utfordringer. Da er det godt å kunne tilby ham den muligheten her i Peab, sier Roland.

Ivar Roland

Viseadm.dir og avdelingssjef Peab Anlegg Sør