Moelvkrysset i rute

Peab Anlegg er godt i rute på utbyggingen av nytt E6-kryss i Moelv for Nye Veier.

Oppdraget omfatter blant annet bygging av ca. 1100 meter firefelts motorvei for 110 km/t, alle ramper og tilkomster til og fra E6, to bruer, to rundkjøringer, ny parkering for pendlere og kommunaltekniske arbeider.

Arbeidene startet sommeren 2019, og nå gjenstår to store milepæler i prosjektet.

− Vi ligger godt i rute til å rekke begge to. Den første er i desember, når hele motorveistrekket og E6-krysset skal åpnes for trafikk. Den siste er i juli 2021, da resterende arbeider i prosjektet skal være ferdigstilt og overlevert, forteller prosjektleder Ole Rønning i Peab Anlegg.

Full fart i veibyggingen

Per i dag er rundt halvparten av den 1,1 kilometer lange motorveistrekningen ferdigbygd og trafikksatt. Konstruksjonsarbeidene, som omfatter fem plasstøpte betongkonstruksjoner, to bruer og tre kulverter, nærmer seg slutten. Det som gjenstår er dekkestøp på bruene, som er forventet ferdig i månedsskiftet september-oktober.

− Veibyggingen vil pågå med full styrke fram til desember. Fra januar og fram til sluttdato i juli 2021 er det arbeider på sideområdene som gjenstår, sier prosjektlederen.

Interne leverandører

To andre Peab-selskaper er involvert i prosjektet, Peab Asfalt og Swerock.

− Begge har startet sin leveranse til prosjektet med stein og asfalt, og vil fortsette leveransen med størst trykk inn mot 1. desember. Det vil også bli en viss økning inn mot milepæl 1. juli 2021, sier Rønning.

Fagarbeidere – et kvalitetsstempel

Prosjektet sysselsetter rundt 100 personer. Det er 20 funksjonærer, 40 som jobber på konstruksjonene og 40 som jobber med grunnen (maskinførere og grunnarbeidere).

− Vi har 40 egne fagarbeidere her. Vi har også hatt to lærlinger, men den ene av dem tok nylig fagbrev her på prosjektet, så akkurat i dag har vi én ny fagarbeider og én lærling. Jeg synes det er en styrke at vi i Peab satser så tydelig på egne fagarbeidere. Det bidrar til å sette et kvalitetsstempel på prosjektene våre, sier han.

Les også

Pressemelding 27.06.2019