For en kontraktssum på ca. 57 millioner kroner skal det gamle bygget til Sarpsborg Arbeiderblad fra midten av 70-tallet bygges om til moderne leiligheter.
Byggherre er EVR Norge, og Peab er valgt som totalentreprenør. Entreprisen omfatter ombygging av fire etasjer til leiligheter, og påbygg av en inntrukket femte etasje på taket av det gamle plasstøpte betongbygget i St. Marie gate 42. Prosjektet omfatter oppføring av et nytt, delvis nedgravd parkeringshus i Sverdrups gate, hvor det også vil bli parkering på taket.
– Vi er veldig fornøyde med å få denne kontrakten med EVR, som er en stor og viktig privat utbygger i Østfold. Prosjektet har en flott eksponering, og ligger sentralt i Sarpsborg, sier distriktssjef Geir Dammyr i Peab.
Parkeringshuset får en grunnflate på ca. 850 m². Leilighetsbygget utgjør totalt ca. 3.300 m².
BIM-prosjekt
Et oppmålingsfirma har de seneste ukene arbeidet med fullscanning av bærekonstruksjonen på det gamle bygget. Dette skal gi en geometrisk korrekt BIM-modell, som vil danne grunnlaget for det videre prosjekteringsarbeidet.
– Dette blir vårt første fullskala BIM-prosjekt, noe vi gleder oss veldig til, understreker Dammyr.
Bunnsolid betongkonstruksjon
Siden bygget blant annet har huset et avistrykkeri, er det konstruert for en betydelig større belastning enn det vil bli utsatt for fremover. Dette gjenspeiles i de kraftige dimensjonene i bærende konstruksjoner, ifølge Peabs prosjektleder Knut Henning Iversen.
– Betongkonstruksjonen ser ut til å ha meget god kvalitet. Så langt har vi knapt kunnet registrere et eneste riss i den snart 50 år gamle konstruksjonen, opplyser han.
Åpent treningssenter i byggeperioden
Store deler av kjelleren og første etasje inneholder et treningssenter, som skal ha full drift gjennom hele byggeperioden.
– Vi legger selvsagt opp til tett dialog med daglig leder av treningssenteret, med mål om minst mulig forstyrrelser og avbrudd i deres drift, sier Iversen.
Prosjektlederen beregner at det vil være full aktivitet på byggeplassen i begynnelsen av mai måned. Ferdigstillelse er beregnet til juni 2018.
Arkitekt for prosjektet er Arkitekt Pöyry Norway AS