Peab bygger 39 leiligheter i Langesund

Peab skal bygge tredje byggetrinn på boligprosjektet Smietangen i Langesund. Byggherre er Smietangen Utbygging og kontrakten har en verdi på ca. 119 millioner kroner eks. mva.

Totalentreprisen omfatter oppføring av totalt 39 leiligheter fordelt på sju frittstående bygninger. Tre av byggene blir frittstående sjøhus. De resterende fire blir frittstående bygg over en parkeringsgarasje på bakkeplan.

– Vi er strålende fornøyd med denne kontrakten. For oss er det viktig å ha langsiktige prosjekter i porteføljen. I tillegg er dette en kunde vi ønsker mer samarbeid med i fremtiden. Gjennom godt samarbeid med byggherren skal vi levere et solid gjennomført prosjekt til avtalt tid, og dermed en god søknad for de neste byggetrinnene i prosjektet, sier regionsjef Terje Kaasa Larsen i Peab.

Populært prosjekt

Boligprosjektet Smietangen består av totalt 120 leiligheter. Alle de 44 leilighetene i første og andre byggetrinn er solgt, ferdig bygget og boligkjøperne har flyttet inn. Det tredje byggetrinnet er delt inn i tre salgstrinn.

– Så langt er 11 leiligheter lagt ut for salg, og seks av disse er solgt. I disse dager legger vi ut ytterligere 15 leiligheter for salg, forteller byggherrens prosjektleder Jan Erik Slaatta.

– Vi ser frem til å samarbeide med Peab om tredje byggetrinn, som skal være ferdigstilt i 2023.  Da går vi i gang med salg og bygging av de siste rundt 40 leilighetene i prosjektet, sier Slaatta.

Bygger med egne fagarbeidere

Peabs prosjekteringsarbeider er i gang og det er planlagt fysisk oppstart på byggeplassen rett over nyttår. Det meste av tømmer- og betongarbeidene skal utføres med Peabs egne fagarbeidere.

– Vi er stolte over våre dyktige fagarbeidere, og det kjennes veldig bra å få inn nye jobber som sikrer god aktivitet for medarbeiderne våre, sier Terje Kaasa Larsen.

Ser frem til byggestart

I prosjektet skal vannbåren gulvvarme legges i sporplater. Varmt forbruksvann og vannbåren varme leveres av lokalt nærvarmeanlegg som ble etablert i prosjektets første byggetrinn. De tre frittstående sjøhusene skal peles til fjell, delvis gjennom gamle bryggefundamenter. Disse byggene skal i tillegg forankres til parkeringsbygget som en avstiving.

– For oss i prosjektledelsen og for våre fagarbeidere er det et veldig spennende prosjekt å gå i gang med. Her får vi utnyttet den kompetansen vi har, og vi gleder oss veldig til å komme i gang med arbeidene, sier prosjektleder Vebjørn Skaar.

Ferdigstillelse og overlevering er planlagt til september-oktober 2023.

Arkitekt i prosjektet er Spir Arkitekter.

Fakta Smietangen BT3

• Omfang: 39 leiligheter fordelt på sju bygg
  • Byggherre: Smietangen Utbygging AS
  • Totalentreprenør: Peab AS
  • Kontraktssum: 119 MNOK eks. mva.
  • Byggetid: Januar 2022 - september/oktober 2023
  • Totalt BTA/BRA: 6162 m2 / 3783 m2
  • Arkitekt: Spir Arkitekter AS

Illustrasjoner: Spir Arkitekter

Kontaktpersoner:

• Terje Kaasa Larsen, regionsjef Peab, +47 916 93 129
  • Jan Erik Slaatta, prosjektleder Smietangen Utbygging, +47 915 54 016

Smietangen salgsside

Les mer om prosjektet og kjøp leilighet her.

Terje Kaasa Larsen

Regionsjef Peab AS, Telemark Vestfold Buskerud