Peab bygger leiligheter og rekkehus på Vestre Billingstad

Peab er valgt som totalentreprenør på prosjektet «Bo på Billingstad». Første byggetrinn omfatter 60 leiligheter og 28 rekkehus, og kontraktssummen er rundt 235 MNOK eks. mva.

Vestre Billingstad er et tidligere industriområde hvor det totalt skal utvikles mer enn 1600 boliger i løpet av de neste 10-15 årene. "Bo på Billingstad" ligger i sør-vestlig ende av området, og grenser mot store landbruksområder. Byggherre er Bergerveien 24, som eies av AF Eiendom, Eiendomsplan og Klaveness Marine. Nå er det klart for første byggetrinn, med Peab som entreprenør.

– Vi stolt av å bli tildelt oppdraget, og opplever det som en anerkjennelse av vår kompetanse og erfaring. Dette prosjektet er nyskapende, både når det gjelder byggeprosessen og i miljøsammenheng. For Peab betyr det mye at vi, sammen med andre kjente aktører, får sette vårt navn på denne spennende storsatsingen i Asker, sier Kjetil Runningen, administrerende direktør i Peab.

Snart byggestart

Planlagt byggestart er senest september 2019. Peab skal bygge to leilighetsbygg, ett punkthus og totalt 28 rekkehus.

− Vi bygger også første del av en sammenhengende parkeringskjeller under boligene. Planlagt overlevering av første byggetrinn er i januar 2021, forteller Hege Henriksen, prosjektsjef i Peab.

Miljø i fokus

Feltutbyggingen på Vestre Billingstad skjer i et samarbeid med grunneiere og utbyggere. Foruten boliger, planlegges ny barnehage, nærsenter og energisentral. Utbyggerne har fokus på sikkerhet og miljø i forbindelse med eksisterende skole og Neselva, og vil legge til rette for miljøvennlige måter å reise på.

– Vi opplever stor interesse for boligene, noe vi synes er veldig gledelig. De umiddelbare kvalitetene som nærhet til naturen og kort vei til togstasjonen er viktig for fremtidige beboere. Samtidig vil kombinasjonen av rekkehus og leiligheter bidra til et mangfoldig bomiljø med folk i alle livsfaser, daglig leder i utbyggingsselskapet, Anders Veidahl.

«Bo på Billingstad» er tegnet av Arcasa arkitekter.

Byggetrinn 1, «Bo på Billingstad»

• Bygg 1 – 26 leiligheter (BRA 2244 m2)
  • Bygg 2 – 14 leiligheter (BRA 1697 m2)
  • Punkthus 1 – 20 leiligheter (BRA 1228 m2)