Peab med videre på E6 Kvål – Melhus

Nye Veier har valgt å ta med Peab og Cowi videre til konkretiseringsfasen for E6 Kvål-Melhus.

Peab er med videre som entreprenør og Cowi som rådgivende. Prosjektet omfatter bygging av sju kilometer firefelts vei mellom Kvål og Melhus i Melhus kommune. Byggestart er forventet til høsten 2019, og veien skal være ferdig i midten av 2021. Kontrakten gjennomføres som Integrert prosjektleveranse (IPL).

− Med dette prosjektet er vi i gang med veibygging sør for Trondheim, det er en viktig milepæl for oss, sier adm. direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland til bygg.no.

Administrerende direktør Johan Hansson i Peab Anlegg er godt fornøyd med at Nye Veier valgte å gå videre med Peab til neste fase.

– Mange har lagt ned et stort arbeid med dette tilbudet, og i dag føles det helt fantastisk at Nye Veier valgte oss med videre til konkretiseringsfasen. At vi får muligheten til å fortsette å bygge ut hovedveien sør for Trondheim, gir energi til hele organisasjonen, sier administrerende direktør Johan Hansson i Peab Anlegg.

I mål med E6 Trondheim-Melhus

I 2016 startet Peab arbeidet med ny firefelts vei mellom Trondheim og Melhus. Veien åpnet for trafikk rett før jul, i god tid før planlagt åpning.

− Størrelsen på prosjektet kan sammenlignes med veiprosjektet mellom Kvål og Melhus, og timingen kunne nærmest ikke vært bedre, mener distriktssjef Olle Eurenius i Peab Anlegg.

Ser frem mot samarbeid

I juni 2018 ble konkurranse med prekvalifisering for E6 Kvål-Melhus utlyst. I september 2018 ble tre tilbydere kvalifisert for å konkurrere om IPL-entreprisen. Nå står en konkretiseringsfase for døren, hvor IPL-partnerne skal samhandle om alle deler av prosjektet innenfor byggherrens budsjettpris. Målet i denne fasen vil være å forbedre og optimalisere prosjektet og ha klare rammer og målsettinger for utbyggingsfasen.

− Det skal bli spennende å jobbe sammen med byggherren i Nye Veiers første IPL-kontrakt, med fokus på å utvikle og optimalisere prosjektet, sier Eurenius.

Johan Hansson

Adm. dir. Peab Anlegg