Torsdag 28. september lanserte Sentralregisteret K-REG som samler ansattes kompetanse i en digital løsning. Peab har vært pilotbedrift og er med å fronte det nye systemet.
Det digitale kompetanseregisteret K-REG gir en samlet oversikt over ansattes kompetansebevis i en enkel og effektiv løsning. Sentralregisteret har utviklet K-REG, og Peab har spilt en viktig rolle som samarbeidspartner i pilotfasen.
– Vi så verdien av å bidra til et system som gir bedre kontroll på kompetanse og sikkerhetsopplæring. Peab har lagt ned store ressurser i dette arbeidet, blant annet med integrasjon mellom K-REG og Kompass, sier Trude Pedersen – HMS/KS-sjef, Peab Bygg.
Registeret sørger for full oversikt over kompetansebevis til alle som jobber inne på prosjekter - både egne ansatte, innleide og underentreprenører. Dette gjelder blant annet sertifisert- og dokumentert sikkerhetsopplæring, arbeid i høyden og utstyrsspesifikk kompetanse.
- Vi er stolte av å være i front av utviklingen av et system som er viktig for hele bygg- og anleggsbransjen, sier Trude.
Fra plastkort til app
Tidligere ble kompetansebevis utstedt i form av fysiske plastkort. Nå samles denne informasjonen i en database, hvor arbeidsgiver enkelt kan registrere kompetanse, kurs og sertifiseringer for ansatte. Ansatte kan selv se egen kompetanse i en app.
Peab spiller en nøkkelrolle i å promotere det digitale kompetansebeviset i forbindelse med lanseringen. En av frontfigurene er Arild Østgård, administrerende direktør i Peab Bygg Norge.
- Vi jobber hovedsakelig med større byggeprosjekter hvor vi har en rekke ulike aktører involvert. For å ivareta sikkerheten er vi avhengig av å sjekke at alle på byggeplassen har den riktige og nødvendige kompetansen, sier Arild.
Digitalt kompetansebevis gjør det enkelt for Peab å samle og tilgjengeliggjøre all dokumentasjon og kompetanse på ett sted.
- Et felles oppdatert kompetanseregister for hele bransjen vil øke sikkerheten for oss som selskap og bransjen generelt, forklarer han.
Samler kompetanse på ett sted
Det digitale kompetansebeviset oppdateres automatisk mellom Sentralregisteret og bedriftenes egne HR-systemer. Dokumentasjonen er alltid tilgjengelig, og følger arbeidstakeren gjennom hele arbeidslivet.
I praksis betyr dette at bedrifter enkelt kan hente ut informasjon om ansatte og kontrollere at de har riktig sikkerhetsopplæring for jobben de utfører.
- Vi har hatt et langt og viktig samarbeid med Peab, som har bidratt med uvurderlig kompetanse og ressurser i forbindelse med utviklingen av det nye digitale kompetanseregisteret, sier Cecilie Schjerven - prosjektleder i Sentralregisteret.
I tillegg til økt sikkerhet bidrar systemet til å redusere tiden som brukes på kontroll og administrasjon av kurs, sertifikater og opplæring.
- Uten Peabs bidrag ville ikke det nye, digitale K-REG vært mulig. Dette er et stort løft for bygg- og anleggsbransjen, avslutter Roar Sørmoen - daglig leder i Sentralregisteret.