30.06.2017

Peab skal bygge ny transformatorstasjon i Finnmark

Peab Anlegg har i samarbeid med Siemens og Peab - Bjørn Bygg inngått kontrakt med Statnett om bygging av Skaidi GIS transformatorstasjon. Kontrakten har en samlet verdi på 110 millioner kroner.

Oppdraget omfatter grunnarbeider, betong- og byggearbeider og bygningstekniske installasjoner for et gassisolert høyspentanlegg for Skaidi stasjon som ligger nordøst for Alta.

Partene har inngått en totalentreprise, Design & Build Contract. Konsortiekontrakten har en andelsfordeling med 40% til Siemens, 30% til Peab Anlegg og 30% til Peab- Bjørn Bygg.

- Vi er veldig fornøyd med å vinne denne kontrakten, og ser frem til et samarbeid med Statnett, Siemens og Peab - Bjørn Bygg. Dette prosjektet passer oss veldig bra, og vi gleder oss til å sette i gang. Prosjektteamet vårt tilbakemelder at vi har etablert et meget godt og profesjonelt samarbeid med Simens allerede, sier administrerende direktør Ivar Roland i Peab Anlegg.

Skal ivareta forsyningssikkerheten
Arbeidene inngår som en del av utbygging av ny 420 kV-ledning og nye stasjoner fra Balsfjord til Skaidi. Peab Anlegg vil utføre arbeidene med Altaavdelingen til Peab- Bjørn Bygg.

Den nye kraftledningen er nødvendig for å ivareta forsyningssikkerheten i Finnmark. Ledningen vil legge til rette for økt verdiskapning i landsdelen og bidra til at utbygging av ny fornybar energi kan realiseres.

Arbeidene starter umiddelbart og byggetiden er ca. 2 år.

Les mer om prosjektet Balsfjord - Skaidi på Statnett.no.