Peab vokser i Norden

Peab kjøper YITs asfalt- og pukk- og grusvirksomhet i Norden. Dette betyr at Peab øker sin tilstedeværelse i Sverige, Norge og Finland, og etablerer seg innenfor asfalt i Danmark.

Peab overtar 200 strategisk plasserte grustak, 63 asfaltverk og ca. 1.700 ansatte i Norden.

- Jeg er veldig glad og stolt over dagens avtale. Virksomheten har en strategisk posisjon, og det er en meget kompetent organisasjon som nå integreres i Peab, sier Jesper Göransson, konsernsjef i Peab.

Avtalen innebærer at industrivirksomheten vil utgjøre en større del av konsernet, og at følsomheten for konjunktursvingninger reduseres.

Oppkjøpet gir Peab en markedsledende posisjon innen asfalt- og pukk- og grusvirksomhet i Norden.

- Gjennom dette oppkjøpet tar vi neste skritt i utviklingen av Peab som nordisk samfunnsbygger. Asfalt, pukk- og grusvirksomhet er nært knyttet til samfunnsutvikling både når det gjelder bygg- og anleggsprodukter. Ved å ekspandere innenfor disse delene legger vi grunnlaget for å fortsette å vokse og styrke lønnsomheten, sier Jesper Göransson.

Med dette fortsetter reisen med å utvikle nye produkter og metoder for å møte kundenes behov for bærekraftige løsninger.

- Vi ønsker alle våre nye medarbeidere hjertelig velkommen til Peab, sier Jesper Göransson.

MBL-forhandlingene (fagforeninger) er gjennomført. Transaksjonen krever godkjenning av konkurransemyndighetene, noe som forventes å finne sted i fjerde kvartal 2019. Overtakelse forventes å finne sted 1. januar 2020.

Jesper Göransson

Adm. dir. og konsernsjef