Salgsstart på Sandefjord Hageby

Salget av 43 leiligheter i Peab Eiendomsutviklings prosjekt Sandefjord Hageby er i gang. Ambisjonen er å skape en ny, fremtidsrettet og miljøvennlig bydel, og planen er å svanemerke samtlige boliger i prosjektet.

Ferdig utbygget vil den nye bydelen kunne inneholde 800 enheter, fordelt på både leiligheter og ulike småhus. Området heter Sørby-Virik, og består i dag av åkerøyer, jorder og skog.

– De 43 leilighetene i første trinn er fordelt på to bygg, som vi har kalt Åkerhus. Her blir det alt fra 2-roms til 4-roms leiligheter i størrelser fra 55 til 122 kvadratmeter, forteller prosjektleder Elise Thue Stenstad i Peab Eiendomsutvikling.

Planlegger å svanemerke hele prosjektet

Som en del av selskapets bærekraftstrategi planlegger Peab Eiendomsutvikling å svanemerke samtlige boliger i Sandefjord Hageby. Selskapet har satt et mål om å levere alle fremtidige boligprosjekter med en miljømessig standard som tilsvarer kravene for svanemerking.

– Det betyr at vi fra og med i år innfører en fast miljøstandard på alle nye prosjekter vi utvikler, sier administrerende direktør Henning Wettre Hanevold.

Han legger til at bærekraftstrategien handler om mer enn klima og miljø.

– Et av våre hovedmål er å være en lokal samfunnsbygger på de stedene vi har våre prosjekter. For oss betyr det blant annet å bruke bærekraftige løsninger både under byggeprosessen og i selve bygget. Det betyr også at vi benytter lokal arbeidskraft og lokale underleverandører i våre prosjekter, så langt det er praktisk mulig, sier Hanevold.

En sunn bolig å bo i

Sandefjord Hageby blir energieffektive boliger med lav klimapåvirkning. Under oppføring innebærer det at leilighetene bygges med materialer som inneholder så lite miljø- og helseskadelige stoffer som mulig.

– Dette blir boliger med godt inneklima og som er sunne å bo i, sier Stenstad.

Gjenbruker matjord

Prosjektet har gjennomgående fokus på grønne arealer og kvaliteter, blant annet i form av utnyttelse og gjenbruk av matjord. Planen inneholder grønne hager og mulighet for selvdyrking, og en stor felles uteplass med mulighet for privat parsellhage.

– Foruten gode miljøløsninger, er store vinduer, romslige balkonger, åpne planløsninger og ekstra god takhøyde blant kvalitetene vi har satset på i dette prosjektet, sier Stenstad.

– For de som vil vite enda mer om prosjektet, og kanskje investere i en ny og miljøvennlig bolig i Sandefjord, anbefaler jeg å sjekke ut nettsiden sandefjordhageby.no, oppfordrer hun.

Se prosjektets hjemmeside

sandefjordhageby.no