Etter et år med oppgraderingsarbeider var det i går offisiell åpning av Smestadtunnelen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen stod for "snorklippingen".
Smestadtunnelen er den første av ti tunneler i Oslo som er renovert og oppgradert etter EUs krav til brannsikkerhet og rømningsveier.
– Det aller meste har gått bra. Det er selvfølgelig alltid små overraskelser i store prosjekter, men at vi nå kan åpne tunnelen en uke før planen sier noe om at det har gått bra, sier byggeleder for Smestadtunnelen, Linn Kulberg Knutsen i Statens vegvesen til nrk.no.
Tunnelen har fått nye brannplater i taket, nye vifter, hvite LED-lysene langs veggene som slår seg på hvis noen tar løs brannslokningsutstyret – og grønne som viser hvor døren mellom løpene er, ny nødtelefon midt i tunnelen og nytt veidekke. De ulike tiltakene til sammen gjør at tunnelen har fått et mye høyere sikkerhetsnivå nå enn før.
I sommer står Tåsentunnelen for tur, men her skal mye av jobben gjøres om natten. Peab Anlegg er tildelt også dette prosjektet.
− Vi har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen på Smestadtunnelen, og har med mye nyttig erfaring derfra. Tunnelprosjekter som dette krever spesielt fokus på koordinering og planlegging, sier prosjektleder Karin Dalberg i Peab Anlegg.